دانلود PDF سوالات متداول به تفکیک موضوع

 

کتابخانه علم سنجی
  1. سوالات متداول کتابخانه
  1. سوالات متداول سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی
  2. سوالات متداول سامانه منبع یاب
  3. سوالات متداول سامانه مشابهت یاب
  4. سوالات متداول سامانه طرح های تحقیقاتی

♦منبع سوالات علم سنجی: سایت قدیم واحد علم سنجی دانشگاه

 


مشاهده سوالات متداول به تفکیک موضوع

پرسش‌های متداول سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی

پرسش ۱: سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی به طور کلی چه شاخص های علم سنجی را از اعضای هیات علمی نمایش می دهد؟

شاخص های علم سنجی ارائه شده اعضای هیات علمی در این سامانه عبارتند از تعداد مقالات نمایه شده هر عضو هیات علمی در بانک اطلاعاتی Scopus، تعداد کل استنادات دریافت شده این مقالات در بانک اطلاعاتی Scopus ، میانگین استناد به ازای هر مقاله، شاخص h-Index، شاخص h-Index بدون خوداستنادی، شاخص h-Index بدون خوداستنادی نویسندگان و شاخص‌های دیگر مانند g-Index و m-Index براساس بانک اطلاعاتی Scopus می باشد.

پرسش ۲: شاخص‌های علم سنجی سامانه ISID چند وقت یکبار به روز می‌شوند؟

اطلاعات هر فرد در سامانه، به طور خودکار حداقل هر ۲۱ روز یکبار به روز رسانی می‌شود. البته براساس مقدار شاخص h-Index فرد این عدد بین ۱ تا ۲۱ روز متغیر است.

پرسش ۳: من ده مقاله در ISI ، نه مقاله در PubMed ، هفده مقاله در SCOPUS و ۱۱ مقاله علمی پژوهشی دارم ولی سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی، فقط ۱۷ مقاله از من نمایش می‌دهد. مشکل کجاست؟

سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی مبتنی بر بانک اطلاعاتی SCOPUS کار می‌کند و اطلاعاتی و شاخص‌های علم‌سنجی که استخراج کرده و نمایش می‌دهد صرفا بر اساس داده‌های موجود در بانک اطلاعاتی Scopus است. در نتیجه انتظار می‌رود فقط مقالاتی که شما در بانک اطلاعاتی Scopus دارید، در این سامانه محاسبه شده و نمایش داده شود.‌هرچند تعداد مقالات شما در سایر پایگاه‌های اطلاعاتی شامل PubMed، ISI و حتی مقالات بازیابی شده در Google Scholar نیز استخراج و در سامانه نشان داده می‌شوند ولی شاخص‌های اصلی علم‌سنجی سامانه مانند h-Index براساس بانک اطلاعاتی Scopus است.

پرسش ۴: چرا بانک اطلاعاتی Scopus مبنای محاسبه شاخص‌های مقالات و استنادات من در این سامانه قرار گرفته است؟ چرا این سامانه از اطلاعات بانک‌های ISI یا PubMed استفاده نمی‌کند؟

در سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی، شاخص‌های علم‌سنجی که مبتنی بر استناد (Citation) هستند محاسبه و ارائه می‌شود. از آنجا که بانک اطلاعاتی PubMed، بانک اطلاعات استنادی نیست و امکان محاسبه و ارائه استناد (Citation) را ندارد، نمی‌تواند مبنای استخراج این سامانه قرار گیرد. علت انتخاب بانک اطلاعاتی Scopus در مقایسه با ISI در این سامانه، پوشش گسترده‌تر مجلات در بانک اطلاعاتی Scopus در گستره موضوعی علوم پزشکی، کشور ایران و زبان فارسی است که مجلات و مقالات بیشتری را در مقایسه با ISI‌ در برمی‌گیرد.

پرسش ۵: تعداد مقالات من در Scopus بیشتر از عددی است که سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی نشان می‌دهد. مشکل چیست؟

امکان دارد مقالات شما در بانک اطلاعاتی Scopus، در گروه‌های Affiliation و یا نوشتارهای نام و فامیل متعددی از شما قرار گرفته باشند. به عبارت دیگر، ممکن است مقالات شما در Scopus، در یک Profile واحد و یکتا درج نشده باشد. از آنجا که این سامانه به طور خودکار، اطلاعات علم‌سنجی شما را از پروفایلی که بیشترین مقالات شما را پوشش می‌دهد، گردآوری می‌کند، مقالات قرارگرفته شما در سایر گروه‌های Affiliation و یا اشکال نوشتاری نام و فامیل شما در آن محاسبه نمی‌شود. بدین منظور لازم است، Profile های متعدد خود را در بانک اطلاعاتی Scopus با یکدیگر ادغام و یکپارچه (Merge) نمایید.

پرسش ۶: چگونه می توانم پروفایل و اشکال نوشتاری متعدد نام خود را در بانک اطلاعاتی Scopus ادغام و یکپارچه کنم؟

برای انجام این کار می توانید از واحد علم سنجی دانشگاه خود کمک بگیرید و یا شخصا از طریق گزینه Author Search نوشتارهای مختلف نام خود را جستجو و سپس با انتخاب آن‌ها و کلیک بر روی دکمه Request to Merge Authors، درخواست ادغام پروفایل‌های متعدد خود و یکپارچه سازی‌ آن‌ها را برای Scopus ارسال نمائید. پس از بررسی درخواست و در صورت تایید آن، بانک اطلاعاتی Scopus حداکثر ظرف مدت دو هفته، Profile های مختلف و متعدد شما در Scopus درهم ادغام شده و مقادیر شاخص‌های علم‌سنجی شما نیز در سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی متعاقبا اصلاح و روزآمد خواهد شد.

پرسش ۷: آیا پس از ادغام پروفایل‌های متعدد خود در بانک اطلاعاتی Scopus، لازم است اطلاعات خود را در سامانه نیز برای نمایش صحیح اطلاعات تغییر دهم؟

خیر، پس از ادغام پروفایل‌های متعدد و یکپارچه سازی‌ آن‌ها در Scopus، سامانه علم‌سنجی به طور خودکار حداکثر طی مدت دو هفته، اطلاعات جدید شما را از Scopus استخراج و در سامانه به جای اطلاعات قبلی قرارداده و روزآمد می‌کند.

پرسش ۸: نام و فامیل من در سامانه نیست. با کجا بایستی تماس بگیرم؟

مسئول تکمیل اولیه اطلاعات اعضای هر دانشگاه در سامانه، کارشناس علم‌سنجی دانشگاه مربوطه است که در معاونت تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه مستقر است. برای تماس با ایشان می‌توانید از لینک فرم ارسال بازخورد قرار گرفته در قسمت تحتانی، منتهی‌الیه سمت راست سامانه در http://isid.research.ac.ir استفاده کنید یا با کارشناس علم‌سنجی دانشگاه خود که فهرست ایشان در لینک قابل مشاهده است تماس بگیرید.

پرسش ۹: مرتبه علمی/مقطع/رشته تحصیلی من در سامانه به اشتباه درج شده است. برای اصلاح آن چه اقدامی باید انجام دهم؟

بر روی نام خود کلیک کنید تا پنجره مشخصات شما باز شود. در بالا سمت چپ، دکمه آبی رنگ درخواست اصلاحات را کلیک کنید. در این صفحه ابتدا مشخصات خود را درج کرده و سپس در قسمت متن پیام، درخواست خود را مطرح کنید. موارد نقص و یا اشتباه و نیز شکل صحیح آن را در این قسمت یادداشت و دکمه ارسال را کلیک نمائید. پس از بررسی درخواست شما و در صورت تایید، ظرف مدت حداکثر ۳ روز کاری اطلاعات شما در سامانه علم سنجی اصلاح می گردد

پرسش ۱۰: دانشکده/مرکز تحقیقات محل خدمت من در سامانه به اشتباه درج شده است. برای اصلاح آن چه اقدامی باید انجام دهم؟

بر روی نام خود کلیک کنید تا پنجره مشخصات شما باز شود. در بالا سمت چپ، دکمه آبی رنگ درخواست اصلاحات را کلیک کنید. در این صفحه ابتدا مشخصات خود را درج کرده و سپس در قسمت متن پیام، درخواست خود را مطرح کنید. موارد نقص و یا اشتباه و نیز شکل صحیح آن را در این قسمت یادداشت و دکمه ارسال را کلیک نمائید. پس از بررسی درخواست شما و در صورت تایید، ظرف مدت حداکثر ۳ روز کاری اطلاعات شما در سامانه علم سنجی اصلاح می گردد

پرسش ۱۱: چگونه می‌توانم لینک صفحه CV خود در سایت دانشگاه/ لینک صفحه Google Scholar/ آدرس Researcher ID خود را به این سامانه اضافه کنم؟

برای انجام این کار لازم است ابتدا نام خود را در سامانه جستجو و بازیابی کنید. سپس بر روی نام خود کلیک کنید تا پنجره مشخصات شما باز شود. در گوشه بالایی سمت چپ پنجره باز شده، دکمه آبی رنگ درخواست اصلاحات را کلیک کنید. در این صفحه ابتدا مشخصات خود را درج کرده و سپس در قسمت متن پیام، درخواست خود را مطرح کنید. آدرس صفحه CV خود در سایت دانشگاه یا لینک صفحه Google Scholar خود یا آدرس Researcher ID خود را کپی نموده و دکمه ارسال را کلیک نمائید. پس از بررسی درخواست شما و در صورت تایید، لینک صفحه CV در سایت دانشگاه/ لینک صفحه Google Scholar/ آدرس Researcher ID شما طی مدت حداکثر ۳ روز در پروفایل شما اضافه خواهد شد.

پرسش ۱۲: من هیات علمی نیستم ولی پژوهشگر دارای مقاله/مقالات نمایه شده در بانک اطلاعاتی Scopus هستم. چگونه می‌توانم نام خود را در سامانه علم سنجی اضافه کنم؟

در حال حاضر، پوشش این سامانه مربوط به اعضای هیات علمی رسمی، آزمایشی، طرح نیروی انسانی، ضریب K و تعهدات تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و شامل پژوهشگران غیرهیات علمی نمی‌شود.

پرسش ۱۳: آیا اطلاعات اعضای هیات علمی بازنشسته نیز در این سامانه وجود دارد؟

بله، اطلاعات آن دسته از اعضای هیات علمی که پس از راه‌اندازی این سامانه یعنی از سال ۱۳۹۴ به بعد به افتخار بازنشستگی نائل شده باشند در این سامانه وجود دارد.

پرسش ۱۴: ترتیب قرار گرفتن افراد در سامانه، برچه اساسی است؟

چیدمان افراد در سامانه، به صورت پیش‌فرض براساس شاخص h-Index ایشان در بانک اطلاعاتی Scopus است. در صورت تمایل با کلیک بر روی فلش‌های آبی رنگ بالای سر ستون ها، می‌توانید ترتیب قرار گرفتن افراد در سامانه را براساس نام و نام خانوادگی، مقالات، ارجاعات و ارجاع به ازای مقاله تغییر دهید.

پرسش ۱۵: من مایلم شاخص های علم سنجی یک یا چند تن از اعضای هیات علمی و یا اساتید خود را در سامانه علم سنجی مشاهده کنم، آیا امکان پذیر است؟

در صورتی که فرد یا افراد مورد نظر شما در دانشگاه‌ها و موسسات تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور شاغل باشند، این کار به راحتی امکان پذیر است. شما برای جستجو و بازیابی فرد یا افراد مورد نظر خود می توانید از موتور جستجوی سامانه علم سنجی که در بالای صفحه قرار دارد، استفاده کنید. با درج نام فرد و یا با انتخاب هر یک از گزینه‌های دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، مرتبه علمی، رشته و مقطع تحصیلی می توانید اطلاعات فرد یا افراد مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

پرسش ۱۶: عملکرد دکمه‌های عدم محاسبه ارجاعات خود، نویسندگان و کتب که در بالای ستون‌های اطلاعات در سامانه علم سنجی قرار دارد چیست؟

این دکمه‌ها به شما امکان می دهد که شاخص های استنادی اعضای هیات علمی علمی در بانک اطلاعاتی Scopus را بدون در نظر گرفتن موارد خوداستنادی خود فرد، یا سایر نویسندگان همکار وی و یا موارد استناد به ایشان در کتاب ها مشاهده کنید. مقادیر شاخص‌های علم‌سنجی سامانه، با حذف خوداستنادی به طور منطقی کمتر و یا مساوی شاخص های علم سنجی در حالت عادی می باشد.

پرسش ۱۷: من عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هستم آیا می‌توانم خودم شخصا اطلاعات خودم را در سامانه علم سنجی ویرایش کنم؟

بله، در صورتی که کارشناس علم سنجی دانشگاه مربوطه نام، کد ملی، آدرس ایمیل دانشگاهی و شماره تلفن همراه شما را در سامانه علم سنجی ثبت کرده باشد شما می توانید با شناسه ای که سیستم برای شما تعریف و ارسال کرده به سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وارد شوید. پس از آن قادر خواهید بود که اطلاعات مربوط به خود را از پنل کاربری خود شخصا ویرایش نمایید.

پرسش ۱۸: من عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هستم ولی شناسه کاربری ورود به سیستم را دریافت نکرده و یا رمز آن را فراموش کرده ام چگونه می توانم وارد سامانه علم سنجی شوم؟

در صورتی که نام، کد ملی، آدرس ایمیل دانشگاهی و شماره تلفن همراه شما به عنوان عضو هیات علمی توسط کارشناس علم سنجی در سامانه ثبت شده باشد حتی در صورتی که کلمه عبور خود را فراموش کرده باشید نیز می توانید به سامانه علم سنجی وارد شوید، به این منظور لازم است پس از کلیک بر گزینه ورود اعضای هیات علمی، از گزینه فراموشی کلمه عبور استفاده نمایید. پس از آن در پنجره باز شده با درج کد ملی خود، از سامانه درخواست نمایید که لینک ورود به سامانه را مجددا برای شما ارسال کند. در صورت صحت اطلاعات وارده، لینک مربوطه به آدرس پست الکترونیک دانشگاهی شما ارسال می شود. با کلیک بر لینک درج شده در ایمیل ارسالی می توانید مجددا برای خود کلمه عبور جدیدی تعریف نمایید. پس از آن قادر خواهید بود با نام کاربری کد ملی و رمز عبوری که برای خود تعریف کرده اید وارد محیط شخصی خود در سامانه علم سنجی شوید.

پرسش ۱۹: چگونه می توانم درخواست بروزرسانی آمار علم سنجی خود را ارسال دارم؟

در حالت معمولی نیاز به ارسال چنین درخواستی نیست چون سامانه خود به صورت منظم و چند روز یک بار آمار را بروز می کند. در هر صورت اگر مایل هستید آمار علم سنجی شما بروز شود صفحه   http://isid.research.ac.ir/UserUpdateRequest.php را ببینید.

پرسش ۲۰: در پروفایل ResearcherID من مقالاتی وجود دارند که در سامانه علم سنجی لحاظ نشده اند؟

لطفا توجه فرمایید مقالاتی که در پروفایل ResearcherID عضو باشند ولی جزء WoS Core Collection نباشند در محاسبات سامانه علم سنجی و حتی حود ISI لحاظ نمی شوند.
دقت فرمایید هر کسی می تواند هر مقاله ای که مایل باشد در پروفایل ResearcherID خود درج کند (حتی مقاله ای که هیچ ربطی به ISI ندارد) و سامانه ResearcherID هم مشکلی با این موضوع ندارد ولی در محاسبات خود فقط آنهایی را لحاظ میکند که در WoS Core Collection باشند. سامانه علم سنجی نیز چنین است.

پیشنهاد می شود به جای وارد کردن دستی مقالات (یا Import کردن) از روش جستجو و سپس اضافه کردن مقالات استفاده شود. یعنی ابتدا مقاله را در WoS Core Collection بیابید و سپس آن را به پروفایل خود در ResearcherID اضافه نمایند. روش کار در فایل پیوست آمده است.  پیوست ۱

پرسش ۲۱: در پروفایل علم سنجی اینجانب برای مجموعه WoS مقالاتی ذکر شده است که در پروفایل Publons اینجانب وجود ندارد. دلیل چیست؟

لطفا توجه فرمایید مجموع مقالات WoS شما از دو منبع تامین می شوند. یکی همان پروفایل Publons شما به توسط خود شما دستی بروز می شود و دیگری خود بانک داده WoS. یعنی شناسه های ResearcherID و ORCID شما در WoS جستجو شده و مقالات استخراج شده با مقالات حاصله از Publons جمع زده می شوند. اکثر مجلات جدیدا برای هر نویسنده حداقل شناسه ORCID را دریافت و ثبت میکنند لذا جستجوی مستقیم در WoS نیز نتایج بروزی حاصل میکند.

بدین ترتیب پوشانندگی سامانه علم سنجی از Publons و WoS به تنهایی بیشتر است و مقالات سامانه علم سنجی از هر دو کامل تر است.

پرسش‌های متداول سامانه منبع‌یاب

پرسش ۱: سامانه منبع یاب چیست؟

معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیرباز با خرید کشوری متمرکز، مشترک مجلات، کتب و منابع الکترونیک معتبر علمی جهت فراهم‌سازی دسترسی اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران به آخرین منابع اطلاعاتی علمی، پژوهشی، درمانی و آموزشی بوده است. حاصل این اشتراک منابع الکترونیک علمی، دسترسی به بیش از هزاران مجله و مقاله، کتاب، فیلم و تصویر، راهنما و ده‌ها بانک اطلاعاتی است. اکثر این منابع در قالب خرید از ناشرین مختلف بین‌المللی صورت می‌گیرد و هر ناشر در وب‌سایت خود، دسترسی به تعدادی عنوان مجله، کتاب و یا منبع دیگر را برای کاربران خود فراهم می‌‌کند. همیشه این مشکل برای پژوهشگران وجود داشته است که یک مجله و یا کتاب خاص را در سایت کدام ناشر و در کدام آدرس می‌توانند بازیابی کنند و اساسا آیا مجله مربوطه، در فهرست مجلات مورد اشتراک وزارت بهداشت هست یا خیر. سامانه منبع‌یاب با هدف تهیه فهرست کامل و به روز منابع مورد اشتراک وزارت بهداشت و با هدف فراهم‌سازی امکان جستجوی لغتی، بازیابی الفبایی و موضوعی مجلات یک ناشر خاص طراحی و پیاده‌سازی شده است. از طرف دیگر، این سامانه با ارائه شاخص‌های ارزیابی مجلات، این امکان را برای پژوهشگران فراهم کرده است تا مجله مناسب برای انتشار مقاله خود را جستجو، بازیابی و انتخاب کنند.

پرسش ۲: چه منابعی در سامانه منبع‌یاب وجود دارد؟

سامانه منبع‌یاب دربرگیرنده مجلات، کتاب‌ها، راهنما‌ها، فیلم و تصاویر آموزشی و بانک‌های اطلاعاتی الکترونیک است.

پرسش ۳: چه مجلاتی در سامانه منبع‌یاب وجود دارند؟

مجلات موجود در سامانه، شامل تمام مجلات علمی معتبر مورد اشتراک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ناشرین مختلف، به اضافه مجلات با دسترسی رایگان (Open Access) و نیز مجلات نمایه شده در بانک‌های اطلاعاتی Embase، Scopus، PubMed، ISI و مجموعه DOAJ است.

پرسش ۴: چه کتاب‌هایی در سامانه منبع‌یاب وجود دارند؟

کتاب‌های موجود در سامانه، شامل تمام کتاب‌های مورد اشتراک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ناشرین مختلف، به اضافه کتاب‌های با دسترسی رایگان (Open Access) است.

پرسش ۵: نمادهای سبز، نارنجی و خاکستری در ستون Details مقابل منابع نشان چیست و چه مفهومی دارد؟

نماد‌های سبز، نارنجی و خاکستری در ستون Details، بیانگر وضعیت دسترسی کاربران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به منبع مذکور است. بدین ترتیب که:

۱- نماد سبز، نشان برقرار بودن دسترسی به منبع مذکور است.

۲- نماد نارنجی،‌ نشان رایگان بودن (Open Access) منبع مذکور است.

۳- نماد خاکستری، نشان از عدم پوشش منبع مذکور در مجموعه منابع مورد اشتراک وزارت بهداشت است.

پرسش ۶: آیا حروف موجود در نمادهای سبز، نارنجی و خاکستری در ستون Details معنای خاصی دارد؟

بله. این حروف نوع منبع مربوطه را مطابق راهنمای زیر مشخص می‌کنند:

۱- حرف J بیان کننده آن است که منبع مربوطه مجله (Journal) است.

۲- حرف B نشان دهنده آن است که منبع مربوطه، کتاب (Book) است.

۳- حرف C نماد Consult و معرف آن است که منبع مربوطه یک راهنماست.

۴- حرف D نماد بانک اطلاعاتی (Database) بودن منبع موردنظر است.

۵- حرف L بیان کننده بانک‌های اطلاعاتی داخلی (Local Database) است.

۶- حرف M نشان دهنده منابع دیداری شنیداری (Multimedia) است.

۷- حرف E مشخص کننده منابع پزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence based Medicine)‌است.

۸- حرف F نماد کلمه Free و مشخص کننده منابع رایگان است.

پرسش ۷: چه شاخص‌هایی برای مجلات در این سامانه ارائه می‌شوند؟

شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات مانند CiteSore، SNIP و SJR در این سامانه برای مجلات مربوطه نمایش داده می‌شوند. از طرف دیگر، چارک‌ها (Quartile)‌ی چهارگانه هرمجله نیز در بهترین گروه موضوعی مربوطه نمایش داده می‌شوند.

پرسش ۸: اعداد ۱%، ۵%، ۱۰% و ... مقابل هرمجله به چه معنایی است؟

این اعداد مشخص می‌کنند مجله مربوطه در گروه موضوعی مربوطه به ترتیب در بین ۱%، ۵%، ۱۰% و ... مجلات مربوطه قرارگرفته است.

پرسش ۹: آیا امکان تغییر چیدمان (Sorting) نتایج وجود دارد؟

بله، با کلیک روی نشانه فلش بالا و پائین هر ستون، می‌توانید چیدمان (Sorting) نتایج صفحه را برای همان ستون، صعودی و یا با یک کلیک دیگر، به صورت نزولی تغییر دهید.

پرسش ۱۰: از کجا متوجه شویم یک مجله یا کتاب خاص را در سایت کدام ناشر می‌توانیم بازیابی کرده و به آن دسترسی پیدا کنیم؟

چنانچه در ستون Publisher/ Holder نام ناشر و یا مجموعه‌ای وجود داشته باشد، با کلیک برروی آن می‌توانید به صفحه مجله یا کتاب مربوطه راهنمایی شده و به آن دسترسی پیدا کنید.

پرسش ۱۱: چگونه می‌توانم به اطلاعات و جزئیات بیشتری از یک مجله یا کتاب دست پیدا کنم؟

پس از جستجو و بازیابی مجله یا کتاب مذکور، روی نشان سبز، نارنجی و یا خاکستری مقابل آن در ستون Details کلیک کنید، پنجره‌ای که دربرگیرنده جزئیات بیشتر منبع است، نمایش داده می‌شود.

پرسش ۱۲: چگونه می‌توانم مجلات و کتاب‌های یک موضوع خاص را جستجو و بازیابی کنم؟

کافی است در برگه (Tab) جستجوی موضوعی و در جعبه جستجو (Search Box) با نام Add Subject Area، چند حرف از موضوع موردنظر خود را وارد کنید. سامانه در لحظه (Real time) موضوع مورد نظر شما را در درخت موضوعی جستجو کرده و نمایش می‌دهد. آن‌گاه با کلیک برروی موضوع جستجو شده می‌توانید آن را انتخاب نموده و منابع موضوع مربوطه را مشاهده کنید.

پرسش ۱۳: می‌خواهم فقط کتاب‌ها (و یا مجلات) یک موضوع را تفکیک و مشاهده کنم. آیا این امر امکان پذیر است؟

بله، در بالای فهرست منابع نمایش داده شده، و در بخش نوع، کافی است با کلیک بر روی گزینه‌های مجله، کتاب و یا راهنما،‌ منابع بازیابی شده را به نوع منبع خاص انتخاب شده محدود کرد. گزینه همه، انتخاب را به حالت پیش فرض اولیه همه منابع باز می‌گرداند.

پرسش ۱۴: مفهوم Quartile در برگه‌ «رتبه‌بندی Scopus» و Q یک تا چهار مقابل آن چیست؟

مجلات براساس شاخص‌های ارزیابی آن‌ها مانند SNIP، SJR و یا CiteScore به چهار گروه مساوی از نظر تعداد یعنی چهار گروه شامل ۲۵% کل مجلات مربوطه تقسیم بندی می‌شوند. بدین‌ترتیب که ابتدا مجلات را براساس یکی از شاخص‌های فوق به ترتیب نزولی از بزرگ به کوچک مرتب می‌کنند. سپس ۲۵% اول این فهرست مرتب شده براساس شاخص ارزیابی مربوطه را که دربرگیرنده مجلات با بزرگترین مقادیر شاخص مربوطه هستند را Q۱ و ۲۵% دوم را Q۲ و به همین ترتیب ۲۵% سوم و چهارم را Q۳ و Q۴ نام گذاری می‌کنند.

پرسش ۱۵: گزینه برگه (Tab)‌ منابع اطلاعاتی بالا سمت چپ سامانه چیست؟

این گزینه (Tab) دربرگیرنده منابع اطلاعاتی مورد اشتراک وزارت بهداشت و وضعیت دسترسی به آن‌هاست.

پرسش ۱۶: اطلاعات سامانه چند وقت یکبار به روز می‌شوند؟

اطلاعات مجلات هر هفته یکبار و شاخص‌های ارزیابی آن‌ها مانند SNIP، SJR و CiteScore سالیانه و به محض تغییر به روز رسانی می‌شوند.

اطلاعات کتاب‌ها به محض انتشار ویرایش در دسترس جدید، به روز می‌شوند.

پرسش ۱۷: با انتخاب برخی گزینه‌ها، پنجره‌ای باز می‌‌شود که از من شناسه و رمز عبور می‌خواهد. مشکل چیست؟

سامانه منبع‌یاب، قوانین کپی رایت بین‌المللی را رعایت می‌کند. به همین منظور در مورد همه منابع، آدرس دسترسی به منبع مذکور در سامانه مربوطه قرارداده شده است. اگر شما در شبکه اینترنت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشید و روی آدرس مذکور کلیک کنید و دسترسی به منبع موردنظر فراهم باشد، مستقیما به صفحه مربوطه راهنمایی خواهید شد و از شما شناسه و رمز عبوری درخواست نخواهد شد. در غیراین صورت یا خارج از شبکه اینترنت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستید و یا دسترسی به منبع مذکور وجود ندارد.

پرسش ۱۸: اطلاعات مجله یا کتابی در سامانه اشتباه یا ناقص است. چطور می‌توانم درخواست اصلاح و یا تکمیل آن را ارسال کنم؟

با انتخاب کردن نماد موجود در ستون Details مقابل مجله یا کتاب مذکور، صفحه دربرگیرنده جزئیات منبع مذکور باز می‌شود که در بالای صفحه مذکور، گزینه درخواست اصلاحات وجود دارد. با انتخاب گزینه درخواست اصلاحات و تکمیل فرم مربوطه می‌توان درخواست اصلاح مربوطه را ارسال نمود.

همینطور گزینه ارسال بازخورد در پائین صفحه سمت راست وجود دارد.

پرسش ۱۹: آیا امکان تهیه خروجی Excel و یا چاپ از اطلاعات سامانه وجود دارد؟

بله، از طریق دو نماد چاپگر و Excel قرارداده شده در کنار گزینه تعداد نتایج این امکان فراهم است.

پرسش ۲۰: اینجانب داخل ایران هستم ولی وقتی از طریق گوشی/تبلت به سامانه مراجعه میکنم با این پیغام مواجه می شوم که از خارج ایران متصل شده ام. مشکل چیست؟!

ابتدا بررسی نمایید فیلتر شکنی در گوشی شما فعال نباشد. اگر در حالت عادی نیز چنین پیغامی مشاهده می کنید دلیل این است:

مرورگرهای تبلت و گوشی اندروید (کروم) یک ویژگی دارند به نام صرفه جویی داده که اگر روشن باشد این مشکل رخ میدهد. کارکرد گزینه مذکور این است گه برای زودتر باز شدن سایت، عوض اینک مستقیم گوشی به سایت مربوطه وصل شود به یکی از سرور های گوگل وصل شده و سرور گوگل (که خارج از کشور است) صفحه مربوطه را دریافت و در حجم کمتر به گوشی تحویل می دهد. خیلی محتمل است در تبلت شما این گزینه فعال است و در عمل از IP خارج کشور اتصال برقرار می شود. برای حل مشکل از بخش تنظیمات مرورگر باید گزینه مربوطه را خاموش نمایید. در تصویر پیوست یک نمونه از تنظیم مذکور نشان داده شده است. تصویر پیوست

پرسش‌های متداول سامانه مشابهت‌یاب

پرسش ۱: چگونه می‌توانم از این سامانه استفاده کنم؟

در حال حاضر دسترسی این سامانه فقط در اختیار اعضای هیات علمی وزارت بهداشت و دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور و کارشناسان پژوهشی، کمیته های اخلاق، اطلاع رسانی، منابع علمی و علم سنجی دانشگاه هاست.

پرسش ۲: چگونه می‌توانم در این سامانه ثبت نام کنم؟

دسترسی به این سامانه فقط در اختیار اعضای هیات علمی وزارت بهداشت و دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور و کارشناسان پژوهشی، کمیته های اخلاق، اطلاع رسانی، منابع علمی و علم سنجی دانشگاه ها بوده و امکان ثبت نام عمومی ندارد.

پرسش ۳: شناسه و رمز عبور من برای ورود به سامانه چیست؟

شناسه ورود به این سامانه، کدملی فرد بوده و رمز عبور آن با رمز عبور سامانه علم‌سنجی مشترک است. چنانچه رمز عبور را در اختیار ندارید از طریق گزینه بازیابی کلمه عبور می‌توانید اقدام کنید.

پرسش ۴: من دانشجو هستم و می‌خواستم از این سامانه استفاده کنم. چکار باید بکنم؟

چنانچه دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستید برای مشابهت‌یابی پایان‌نامه یا مقاله خود، بایستی از طریق استاد راهنمای خود اقدام کنید. بدین مفهوم که بایستی مقاله پایان‌نامه خود را در اختیار استاد راهنمای خود قرار دهید تا ایشان با اکانت خود وارد سامانه شده و مقاله را برای شما مشابهت‌یابی نمایند و نتیجه را در اختیار شما قرار دهند.

پرسش ۵: چند درصد مشابهت در گزارش این سامانه Plagiarism یا سرقت علمی محسوب می‌شود؟

درصد مشابهت برای ابتلای یک مقاله به سرقت علمی یا Plagiarism عدد از پیش تعیین شده و قطعی نیست. باید اصل گزارش مشابهت‌یابی تهیه و ارسال شده مقاله به صورت جزیی بررسی و موارد مشابهت اعلام شده به دقت بازبینی شوند. برای اعلام Plagiarism از گزارش مشابهت‌یابی، نیاز به تفسیر و بررسی دقیق کارشناس مربوطه دارد.

پرسش ۶: پس از ارسال فایل مقاله برای مشابهت‌یابی، سامانه خطا داده است و هنوز گزارش نهایی را برای من ارسال نکرده است. چکار کنم؟

در چنین مواردی، سامانه مجددا برای مشابهت‌یابی اقدام می‌کند تا درنهایت به نتیجه برسد. چنانچه پس از ۲۴ ساعت گزارش را دریافت نکرده‌اید موضوع را از طریق ارسال بازخورد در پائین سمت راست سامانه اعلام نمائید.

پرسش ۷: دسترسی به سامانه ندارم. چکار کنم؟

دسترسی به این سامانه در حال حاضر فقط در اختیار اعضای هیات علمی وزارت بهداشت و دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور و کارشناسان پژوهشی، کمیته های اخلاق، اطلاع رسانی، منابع علمی و علم سنجی دانشگاه هاست. اگر عضو هیات علمی وزارت بهداشت هستید و نام شما در سامانه زیر وجود دارد، می‌توانید با کدملی خود وارد سامانه شوید:

https://isid.research.ac.ir

پرسش ۸: هزینه مشابهت‌یابی چقدر است؟

در حال حاضر مشابهت‌یابی از طریق این سامانه برای کاربران آن رایگان است.

پرسش ۹: مشابهت‌یابی در این سامانه به چه زبانی انجام می‌شود؟ فارسی یا انگلیسی؟

در حال حاضرمشابهت‌یابی در این سامانه به زبان انگلیسی انجام می‌شود. در آینده نزدیک امکان مشابهت‌یابی فارسی نیز به سامانه افزوده خواهد شد.

پرسش ۱۰: میزان اعتبار من در سامانه چقدر است؟

توضیح در این مورد در سامانه پس از ورود افراد درج شده است. پس از ورود به سامانه آن را مشاهده می‌کنید.

پرسش‌های متداول سامانه طرح‌های تحقیقاتی

پرسش ۱: سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور چه اطلاعاتی را ارائه می‌دهد؟

سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور دربرگیرنده همه طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های مصوب، خاتمه یافته و معوق دانشگاه‌ها و موسسات علوم پزشکی کشور است.

پرسش ۲: منبع اطلاعات سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور کجاست؟

اطلاعات سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی از سامانه‌های مدیریت پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشوربه صورت روزانه فراخوانی شده و پس از تلفیق و اصلاح در این سامانه درج می‌شود.

پرسش ۳: برنامه بروزرسانی اطلاعات سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور چگونه است؟

اطلاعات سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور سحرگاه هر روز از طریق خزش سامانه‌های مدیرت پژوهش دانشگاهی بروزرسانی می‌شود. به بیان دیگر، اطلاعات موجود در سامانه حداکثر ۲۴ ساعت با اطلاعات سامانه‌های متناظر دانشگاهی در بروزرسانی فاصله دارد.

پرسش ۴: چه اطلاعاتی از طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها در سامانه وجود دارد؟

از هر طرح تحقیقاتی، اجزای طرح شامل عنوان، نام مجری و پژوهشگران، چکیده، کلیدواژگان، کد مصوب کمیته اخلاق طرح و تاریخ‌های تصویب و اتمام در سامانه وجود دارد و دیده می‌شود.

پرسش ۵: کاربرد و استفاده اصلی سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور چیست؟

کاربرد‌ها و موارد استفاده از سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور متعدد و متنوع است. یکی از کاربردهای اصلی سامانه، استفاده از آن برای مشابهت‌یابی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها برای جلوگیری و پرهیز از انجام کارهای تکراری در پژوهش است. از طرف دیگر از این سامانه برای بررسی رعایت موارد اخلاقی در موارد سرقت علمی و ادبی طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها و گزارش نهایی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها استفاده می‌شود.

پرسش ۶: آیا امکان جستجوی طرح‌های یک دانشگاه خاص یا یک فرد خاص در سامانه وجود دارد.

بله، از طریق گزینه جستجوی پیشرفته در سمت چپ بخش جستجو می‌توانید طرح‌های یک دانشگاه خاص یا یک پژوهشگر خاص را جستجو و بازیابی کنید.

پرسش ۷: آمار کلی تعداد طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها را به تفکیک در کدام بخش سامانه می‌توان دید؟

اطلاعات و آمار کلی تعداد طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها را می‌توان درهرلحظه از طریق گزینه آمار دانشگاه‌ها در بالا سمت چپ صفحه یا آدرس مستقیم زیر مشاهده نمود.

https://rpis.research.ac.ir/UniversityOverview.php

پرسش ۸: جستجوی عباراتی مانند «حمله قلبی» در سامانه به چه صورت امکان پذیر است؟

برای جستجوی عبارت‌گونه کلمات، همانند جستجو در Google یا PubMed بایستی عبارت مربوطه را درون علامت گیومه یا همان Quotation Mark قرار داد. مثلا برای جستجوی عبارت‌ حمله قلبی باید آن را به شکل "حمله قلبی" در سامانه جستجو کرد.

پرسش های متداول کتابخانه

پرسش 1. چه کسانی می توانند عضو کتابخانه شوند ؟

اعضای هیئت علمی دانشکده، کارکنان دانشکده و دانشجویان می توانند با ارائه مدارک لازم، عضو کتابخانه شوند.

پرسش 2. مدارک عضویت چیست؟

پرسش 3. شرایط استفاده از کتابخانه چیست؟

با راه اندازی سیستم امانت یکپارچه، تمامی افراد وابسته به دانشگاه می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر (ملی، دانشجویی) و پس از ایجاد عضویت در کتابخانه مبدا تحصیل، می توانند از منابع کتابخانه استفاده نمایند.
           

پرسش 4. چگونه می توان منابع کتابخانه را جستجو نمود؟

پس از کلیک بروی  لینک و انتخاب دانشکده داروسازی در فیلد محل نگهداری میتوانید کلید واژه مورد نظر را در بین منابع  کتابخانه جستجو نمایید .جهت آشنایی با نحوه جستجو در وب سایت کتابخانه راهنما را مطالعه نمایید

پرسش 5. شرایط امانت منابع از کتابخانه چگونه است؟

 

پرسش 6. در صورت گم شدن و یا خدشه دار شدن منابع به امانت گرفته چه باید کرد؟

فرد امانت گیرنده در قبال منابع به امانت گرفته پاسخگو می باشد، لذا در صورت گم یا مخدوش کردن منبع، امانت گیرنده موظف است عین منبع را خریداری و به کتابخانه بازگرداند و در صورت وجود دیرکرد مشمول ضوابط دیرکرد نیز خواهد شد

پرسش 7. آیا تمامی منابع قابل امانت گرفتن هستند؟

خیر، تعدادی از منابع بدلیل ماهیت (برای مثال پایان نامه ها، دیکشنری ها، اطلس ها و ... ) و یا تک نسخه ای و  پرمراجعه بودن صرفا جهت مطالعه سالنی در "سالن مطالعه" و با ارائه کارت دانشجویی دسترس پذیر میگردند.

پرسش 8. آیا می توان برای کتابی درخواست رزرو ارسال نمود؟

بله، با ورود به وب سایت کتابخانه و اقدام از طریق پروفایل شخصی این امکان وجود دارد، جهت اطلاعات بیشتر راهنما را مطالعه نمایید. لازم بذکر است که بازه زمانی درخواست رزرو محدود بوده و پس از انقضای این مدت، منبع رزرو شده در اختیار متقاضی بعدی قرار می گیرد.

پرسش 9. آیا می توان مهلت امانت منابع به امانت گرفته را تمدید کرد؟

بله، تمدید امانت در صورتی است که منبع در امانت، متقاضی دیگری نداشته باشد. لذا تمدید بصورت حضوری یا تلفنی و یا ارسال درخواست تمدید آنلاین روز قبل از تاریخ برگشت قید شده در منبع، طبق مقررات بلامانع است.

پرسش 10. آیا امکان امانت پایان نامه، تکثیر و کپی از صفحات پایان نامه وجود دارد؟

خیر

پرسش 11. آیا دسترسی به متن کامل پایان نامه بصورت الکترونیک وجود دارد؟

بله، اعضای کتابخانه پس از ورود به پروفایل خود در وب سایت کتابخانه امکان جستجو و تورق در صفحات پایان نامه ها برایشان مقدور خواهد بود. 

پرسش 12. آیا می توان با کارت عضویت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت؟

خیر

پرسش 13. ضوابط جریمه در صورت دیرکرد منابع به امانت گرفته چگونه است؟

جریمه دیرکرد برای دانشجویان به دو صورت می باشد:
بدین ترتیب که برای اولین بار به تعداد روزهای دیرکرد، دومین بار بمدت ۲ برابر مدت زمان دیرکرد و  برای سومین بار بمدت ۳ برابر مدت زمان دیرکرد خدمات امانت به متقاضی ارائه نمی شود. در صورت تکرار تاخیر در عودت منابع دانشجو بمدت یک نیمسال معلق می شود. همچنین جریمه نقدی دیرکرد پس از ایجاد درگاه پرداخت آنلاین در سیستم نرم افزار آذرسا بصورت سیستمی محاسبه و باید پرداخت گردد و تا زمان تسویه جریمه، خدمات امانت به متقاضی ارائه نخواهد شد.
*جریمه دیرکرد برای اعضای هیئت علمی و کارمندان مطابق با دستورالعمل کتابخانه مرکزی اعمال خواهد شد.            

پرسش 14. چگونه می توان به منابع الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی خارج از محیط دانشگاه دسترسی پیدا کرد؟

دانشجویان و اعضای هیئت علمی از طریق سرویس VPN می توانند خار ج از محیط دانشگاه به پایگاه های اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. جهت اطلاعات بیشتر  راهنمای درخواست سرویس VPN را مطالعه نمایید.

پرسش 15. چگونه از زمان و نحوه ثبت نام در کارگاه های آموزشی مطلع شوم؟

اطلاعیه کارگاه های آموزشی بروی برد اطلاع رسانی کتابخانه نصب می شوند و همچنین علاقمندان می توانند به سایت سامانه جامع کارگاه ها مراجعه نمایند.

پرسش 16. مراحل تسویه حساب نهایی دانشجویان با کتابخانه به چه صورت است؟

جهت اطلاع از شرایط و نحوه تسویه حساب بروی لینک کنید.

Template settings